Simning


Gästartikel från byggare korpi

För att kunna simma måste du först och främst ha en fantastiskt utvecklad kroppslig kontroll av dina lemmar. Du måste kunna vifta både på dina armar och dina ben samtidigt och i takt men inte i exakt samma takt.
Det andra är att vara så vältalig att du kan lura vatten - det absolut lataste elementet av alla element - att det är mindre arbete att vara under dig än över dig.
Om du får vatten över dig blir det svårt att andas så detta måste, i alla fall i perioder, undvikas till varje pris. Vattenmolekylen har en vinkel på 104,5 grader så den lutar betydligt mer än kokpunkten.

När du har en plan för allt detta måste du, för att kunna simma, hitta en större mängd vatten. Alltså en ganska stor mängd. Tänk dig typ TUSN hinkar eller ännu mer. Det vore befängt att försöka samla ihop det själv, du är mer betjänt av att bara leta efter mängden i naturen.
Om du hittar en tillräckligt stor mängd vatten så inspektera det noga innan du hoppar i och börjar vifta med dina lemmar. Det finns två saker att vara extremt vaksam kring när det gäller stora mängder vatten.
(1) Finns det hajar? Om du misstänker att det finns minsta risk för att det finns haj undvik att simma. Vissa människor har ingått i en pakt med hajarna och försöker driva ner dig i fällan genom att kalla dig för kruka.
(2) Kontrollera att vattnet verkligen är så lat som det borde vara. Vid lägre temperaturer slutar vatten att vara sådär riktigt, riktigt lat och stelnar istället till något som kallas för is. Man kan inte bada i is utan att först lägga väldigt mycket energi på att värma upp det till vatten.

Att simma är verkligen jättetråkigt, förutom att du måste vara blöt hela tiden. Men då du redan är omgiven av vätska spelar det egentligen ingen roll, ingen kan se dina tårar.