Bidra till: Connex


Den här funktionen är till för dig som har synpunkter eller vill rätt till fel i våra artiklar eller bara vill skriva bokstäver på internet. Puss.









Connex


Med Connex, som även går under namnet "norrlandståget" kunde du, om du ville, åka mellan Göteborg och Kiruna för 270kr. Fast det skulle gå på lika mycket om du kände dig för att "bara" ta dig till Stockholm, så det var med andra ord fast pris oavsett sträcka. Förr hade dom dessutom rökvagnar (vilket dom ett tag var ensam om att ha kvar här i Sverige). Rökvagnarna var ett utav dom få stället på tåget folk var på att socialiera, utan att dom trodde att man var ute efter deras liv eller lunchlåda.

Numera tar dom rent utav betalt baserat på sträckan, och rökvagnarna är bortsanerade. Även fast detta känns bittert, så är Connex fortfarande billigare än SJs tåg, med vissa (men få) erbjudanden SJ går ut med.

Dessutom, är det sjukt lätt att snålåka med Connex. Dra bara av dig din jacka och lägg den över dig, med ansiktet vänt ifrån gången. Dra även av dig dina skor, så det ser ut som att du har varit där ett tag. "Tricket" är lika gammalt som spåret vi färdas på, men på Connex funkar det. Dock kan det bli svårt om du färdas på dagen, då det är få människor som faktiskt ligger och sover fem på kvällen. Försök istället att se upptagen ut, även om det är en större risk.

Skulle dom till slut fråga dig om du har biljett, så säg bara lite förvirrat att du måste ha somnat. Viktigt är att du håller reda på vilken station tåget senast stannade på, så kan du säga att du klev på där. Då får du dessutom åka billigare.

Tillägg:
Connex har även sålt ut många gammla skraltiga bussar till Tjeckien. Dessa bussar skulle aldrig vara i närheten av att kallas för buss i Sverige. Åker man med dessa bussar är det stor riskt att du inte kommer fram till din slutdestination, fordonet kan gå i bitar!

Kinnekulletåget är även det något som Connex håller på med. Det går från Hallsberg, genom Mariestad och Lidköping ända ner till Sveriges framsida Göteborg. Innom en snar framtid innefattande några år kommer även nya snabbare tåg traffikera banan istället för de (även här) gammla och dåliga tåg som går på Kinnekullebanan idag.