Bidra till: Lucka 19: Stress


Den här funktionen är till för dig som har synpunkter eller vill rätt till fel i våra artiklar eller bara vill skriva bokstäver på internet. Puss.







Lucka 19: Stress


Jag skriver mina julkalenderluckor i sista sekund
det är min bästa sekund

Citat: mig själv, för några dagar sedan


Stress är dissonansen mellan ambition och prestation, har jag tänkt fram. Motsatsen till dissonans är konsonans.

Vi har en tradition, eller företagskultur, här på luffarens guide. Den går ut på att du måste göra det du skriver om, samtidigt som du skriver. Det var därför Evigheten tog lång tid att leverera. Det är därför Nyår inte går att begripa.

Jag lider av stress exakt nu. Det är så mycket, det är så samtidigt, det är så känsligt.

Vi behöver ett motgift, gör då såhär:

Stäng av notifikationer
Så att du inte blir så jävla störd.

Meditera
Jag har redan berättat allt jag vet om meditation. Det tog inte särskilt lång tid.

Onanera
Mowgli! Se opp!
Nej allvarligt talat, onanera aldrig. Du får dålig syn vilket leder till ännu mera stress. Och vem ska städa bort allting när du är klar?

Ring istället för att messa i all oändlighet
Bli färdig med ärendet direkt.

Sluta oroa dig
Om det dyker upp ett bekymmer på din radar, fundera på om det går att göra något åt det. Ifall det går, behöver du inte oroa dig - sätt igång. Om det inte går att göra något så behöver du inte heller oroa dig. Ta det lugnt - det bygger sig.

Lita på framtidsdu
Jag kan sitta på kvällen och oroa mig för något som kanske händer dagen efter. Sen blir det morgon då tar jag en dusch - sen är jag varm som solen och stark som ett djur**.. Jag slår mig för bröstet och jag vet att jag kan lösa alla möjliga problem. Skaffa en bra relation med ditt framtids- och dåtidsdu, du kommer växa som människa. Tänk inte för mycket på nutidsdu för framtiden börjar jämt! Lita på framtidsDu.

Gå långsamt och andas
Ta ett Luftbloss också.

Gratitude
Nej det är inte tal om en ny slags potatis- eller hästgratäng. Gratitude översätts lite klumpigt till tacksamhet. Eller som google translate säger, erkänsla.
Visa erkänsla för vardagliga bra saker. Ibland slår ljussignalen om till grönt precis när du ska förbi, andra dagar får man se en kändis. Öva på gratitude. Först är det väldigt svårt att se vardagsljusen men du tränar den förmågan för varenda tacksam tanke. Ibland är jag tacksam bara för att jag inte glömde nycklarna.
… eller som min kollega har skrivit på sin whiteboard:
Spara små stunder av lycka - dom kan inte staten knycka

Sänk din ambition
Det viktiga tipset sist. Stress har att göra med din ambition och din prestation. Det är enklare att sänka ambitionen än att höja prestationen. Säg att du har fem(5) saker du behöver få klar idag… det är omänskligt. Sänk ambitionen. Välj dina två(2) viktigaste problem och lös dom. Inget hindrar dig från att ta tag i de tre(3) andra om du får tid över.
Du kommer bli 100% oproduktiv om du stressar ihjäl dig. Tänk på det.


Ta ditt ansvar och slappna av!